Hvilken bit?

18 år, 8 mnd og 13 dager. Jeg har lappen, jeg har greier karakterer og jeg har facebook, men best av alt, jeg har fantastiske venner. Her om dagen da jeg skulle velge hvem som skulle være med meg på russe-fotograferingen jeg fikk av pappa, jeg skulle ikke velge for mange, jeg skulle velge de viktigste, de som betydde mest og de som virkelig har vært endel av livet mitt, hadde jeg et lite problem, det ble vanskelig.

Jeg kunne velge Vilde, som jeg har kjent i 16 år og som jeg fortsatt er god venn med. Skulle jeg velge Heidi som var den første vennen jeg fikk i første klasse på barneskolen? Jeg kunne velge Emilie som har vært der for meg og støttet meg gjennom videregående. Var det Mathilde, som holdt koken med meg på ungdomskolen. Var det Frida og Lise som jeg hang sammen med mesteparten av barneskolen og ungdomskolen? Var det Ingeborg som flyttet til Bergen, men som jeg har kjent i 17 år? Skulle jeg velg Ida som har vært naboen min igjennom alle årene? Eller skulle jeg rett og slett gå for stesøsteren min?

Det var et vanskelig valg, alle hadde lagt vær sin lille bit av puslespillet som har dannet meg. Jeg ble irritert på Vilde, men gud så bra hun er når vi klikker. Heidi er noe helt spesielt, og så forståelsesfull. Emilie er min nærmeste fortiden og muntrer meg opp. Mathilde har jeg sklidd litt fra, men det er få jeg har så mye til felles med. Frida går i andre, men jeg kan fortelle henne alt. Lise var borte ett år, men vi fant fort tonen igjen. Ingeborg bor langt borte, men hun er spesiell og fantastisk. Ida har alltid vært noe for seg selv, og stesøsteren min, det er jo den nærmeste av dem alle.

Jeg måtte velte klossene og gå for de som hadde betydd mest. Vilde har vært der hele veien og trakk det lengste strået. Det neste kakestykket gikk til Heidi, som jeg alltid har gått i klasse med, og som alltid har vært noe for seg selv. Den tredje gullbilletten lå i Emilie sin sjokolade, for jeg har hørt at det er på videregående man finner ut hvem de viktigste vennene er. Og den siste knappen var det min stesøster som fikk kneppe igjen. Hvor ofte er det man har en søster som er russ samtidig som en?

Med så mange fantastiske venner var det vanskelig å trekke i de riktige trådene, men jeg tror virkelig at jeg har trikset med de riktige ballene og scoret de fineste målene ved å velge ut disse fantastiske fire. Jeg tror jeg vil ha gode minner med dem, men at jeg heller ikke kommer til å miste noen av dem som ikke fikk lottorekka si igjennom denne gangen.

Legg igjen en kommentar

